Hilsen fra instituttet – 25.11.2022

Travle tider nå før jul (som vanlig, og jepp, det er allerede ‘tida før jul’!). Eksamener som skal lages (eller leses til). Det må krysses av for noen nyttårsforsett før det er for sent (eventuelt snu bunken på nyåret). Biofagevaluering og studieprogramevaluering skal gjennomføres (på ekte, lissom; noen bør beregne hvor mange dagsverk som går med til forskjellige evalueringer; avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform, my a…). Bachelorgraden på BIO skal re-designes (i tide før ny reform planlegges). Et par manuskripter skal sendes inn så man slipper å tenke på de i jula (andre hadde visst samme tanken, så det ble noen ekstra manuskripter å lese som redaktør eller reviewer i jula). Medarbeidersamtaler skal gjennomføres (oj, ligger visst litt etter skjema der, men det gjorde jeg jo strengt tatt i fjor også, så da blir det ett år mellom allikevel). Tak og vegger skal jo vaskes og syv kakeslag bakes (skader vel ikke om det ikke blir gjort i år [igjen…], og det må vel være lov å kjøpe smultringene, i hvert fall, og kanskje berlinerkransene og pepperkakehus…). Disputaser skal overværes (lykke til, Ragnhild!). Gjenværende feriedager skal tas ut (det er kanskje en mulighet å ansette noen til å ta ut alle de gjenværende feriedagene på BIO!). Ledere til Nyhetsbrev skal skrives (det ble jo en slags leder). I tillegg til dette går jo hverdagen som normalt. Noe av stresset nå før jul er nok selvforskyldt, og bunner litt i at vi ønsker oss blanke ark og nyspissede fargestifter når det nye året kommer. Men kanskje vi bare skal tenke at det er helt greit å ta med seg noen halvveis utfylte ark over til andre siden av den imaginære streken som markerer et nytt år.

Det er jo ikke bare stress sånn før jul, men også mye hyggelig som skjer. Siste mann om bord i skuta (jeg nevnte ikke synkende…) i vår faggruppe, Pete Manning, har akkurat publisert en artikkel i Nature Ecology and Evolution (https://www.nature.com/articles/s41559-022-01918-5). Artikkelen tar for seg hvordan biodiversitet bidrar til ulike aspekter av økosystemtjenester, fra karbonlagring til fuglekikkerens adrenalinkick når en sjelden art oppdages. Pete hadde også nylig en artikkel i Science (https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abp9554) og det ryktes at det er flere lignende artikler som ligger klar i trykken. Gratulerer til Pete, og velkommen til BIO. Må også nevne at Vigdis Vandvik har fått et nytt og viktig verv som medlem i Etikkrådet for Oljefondet (eller Statens Pensjonsfond utland, som er det korrekte navnet). Veldig bra at Oljefondet tar inn en biolog som kan tale miljøets sak i de etiske vurderingene, og da er det vanskelig å tenke seg noen bedre til å gjøre dette enn Vigdis! (Vigdis har også vært aktiv på publisering og denne som kom ut nylig må også nevnes: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169534722002749?via%3Dihub). Vil også nevne at Aud Halbritter og Richard Telford sist uke arrangerte et seminar om Open Science på Finse, sammen med blant annet GBIF. Mange deltakere både fra UiB, og andre institusjoner på et seminar om et tema som helt klart vil bli viktigere fremover. Takk til Aud og Richard for innsatsen. Og apropos blanke ark, og sånn, så kan vi se også frem til flere nye kollegaer i faggruppen rett over nyttår som et resultat av suksess på søknadsfronten tidligere i år.

Sånn helt på tampen: Det føles kanskje lenge siden koronaen, men dette er faktisk det første hele semesteret uten restriksjoner. Eller, normalt og normalt. Koronatiden førte til masse kreative løsninger for undervisningen, og jeg har følelsen av at mange har bevart denne kreativiteten og brukt anledningen til å gjøre nye grep i undervisningen. Det skjer masse spennende i de forskjellige kursene jeg kjenner fra vår faggruppe, og sikkert også generelt på BIO. bioCEED skal nok ha mye av æren for dette, men jeg innbiller meg at vi også fikk et ekstra spark bak av begrensingene som ble påført oss av pandemien. I tillegg skal vi selvfølgelig gi oss selv en god klapp på skulderen (som jeg er sikker på at en herværende instituttleder ville sagt) for innsatsen som hver enkelt av oss legger ned for å gjøre undervisningen enda litt bedre.

Med dette klappet på skulderen ønsker jeg dere alle en rolig helg!

John-Arvid

John-Arvid Grytnes