Hilsen fra instituttet – 19.08.2022

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Tidligere denne uken var jeg med på å ønske våre nye bachelor og masterstudenter, samt studentene på Fiskehelse og Havbruk velkommen. Det var veldig fint. De virket motiverte, våkne og forventningsfulle og de gleder seg til å ta fatt på studier i en helt ny hverdag enn de er vant til. All oss som er involvert i våre utdanninger vet hvor viktig molekylærbiologi og biologi er. Nå blir det vår oppgave å overføre vår kunnskap og entusiasme om våre fagfelt til studentene våre. Det er jeg sikker på at vi klarer. Tusen takk til alle i studieavdelingen og dere som lederstudieprogram og alle andre som har vært involvert i semesterstart denne uken. Mitt inntrykk er at det har gått veldig bra og neste uke begynner undervisningen for fullt.

Vi er nå i gang med at BIOnytt skal publiseres hver fredag. Det er veldig bra. Og hva som er enda bedre er at annenhver fredag blir det andre enn jeg som skal skrive ukens leder. Da skal det gå på rundgang mellom faggruppeledere og utdanningsleder. Det blir jo bra for alle å få høre om aktiviteten fra andre enn meg selv. Jeg gleder meg.

Mye vil prege denne høsten og vi har store oppgaver foran oss. I tillegg til kostnadsbesparing, arealreduksjon osv, skal vi også evalueres av NFR i dere nasjonale evaluering av forskningen. Jeg er opptatt av at vi selvsagt skal oppnå toppscore der vi fortjener det. Men vi skal ikke være redd for å ikke havne i toppskiktet på alle våre fagområder. Jeg vil at vi uansett utfall skal bruke denne evalueringen som en nyttig læringsprosess der dyktige kolleger gir oss konstruktive innspill på hvordan vi kan bli enda bedre. Husk at det er instituttet som evalueres, ikke hver enkelt av oss. Se https://www.forskningsradet.no/siteassets/tall-og-statistikk-seksjonen/evalueringer/innmeldte-enheter-til-evalbiovit-per-4.1.2022.pdf for mer info fra NFR. Vi kommer tilbake snart med info om hvordan vi kjører prosessen på BIO.

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg.