Hilsen fra instituttet – 30.9.2022

Hei alle,

I forrige uke var Julie og jeg på møte i Forhandlingsutvalget på UiB. Der kom fagforeningene med innspill på at ansatte på BIO opplever informasjonen rundt tiltak rettet mot å bringe vår økonomi i balanse som mangelfull. Som respons på dette oppretter vi nå en ny spalte i BIOnytt der vi orienterer om hva som skjer rundt økonomi og arealprosessen. Jeg vet vi alltid kan informerer mer og at mange av dere er berørt av disse prosessene. Så håper jeg vi i tiden framover vil få dette bedre til.

Som jeg nevnte i min forrige leder har vi nå utarbeidet nye rutiner for fordeling og oppfølging av pliktarbeid til PhD stipendiater (Filen kan du også finne på BIOs internside på MittUiB.) Det er faggruppeleder som har ansvar for å forvalte denne viktige resursen til BIO og det er viktig at vi greier å fordele den på en god og rettferdig måte, slik at PhD kandidatene og emneansvarlige har god forutsigbarhet når det gjelder undervisningsassistanse.

Tirsdag denne uken var en gledens dag! Vi hadde instituttrådsmøte og fikk vedtatt vår nye strategiske plan og handlingsplan. Endelig! Tusen takk til alle dere som har bidratt med kritiske og konstruktive innspill og tusen takk til ledergruppen og spesielt Jon Vidar og Julie som virkelig har drevet dette igjennom de siste månedene. Jeg er veldig fornøyd med planen. Nå gjelder det at den ikke havner i skuffen, men heller blir brukt som et aktivt verktøy i den videre driften og utviklingen av vårt flotte og viktige institutt. Jeg gleder meg! Nå skal den strategiske planen oversettes til engelsk og vi skal få den ut på nett i fin innpakning.

På oppdrag fra fakultetet har vi også fått vedtatt vår handlingsplan for likestilling, inkludering og mangfold. Lill Knutsen, Harald Lunde Sæbø og Christiane Eichner har utgjort en arbeidsgruppe med å utarbeide et utkast til planen og de gjorde en helt ypperlig jobb.

Her er en fantastisk god og imponerende nyhet. Alicia Barraclough har fått et ERA-NET BIODIVERSA+ prosjekt. Prosjektets tittel er «Supporting the protection of biodiversity and ecosystems across land and sea”. Dette prosjektet kommer på toppen av KSP-prosjektet hun fikk fra NFR før sommeren. Virkelig imponerende. Alicia er post doc knyttet til CeSAM senteret, og det er veldig gledelig å se alt det gode arbeidet som foregår der. Gratulerer til Alicia og alle andre som har bidratt her.

Da gjenstår det å ønske dere alle en riktig god helg. Jeg håper dere får mulighet til å nyte den fine høsten.