Hilsen fra instituttet – 19.10.2022

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

For å avlaste situasjonen på BIO I forbindelse med alle prosesser vi er inne i angående økonomi, skal Anne Marit Blokhus jobbe 30% fra nå av og 80% på BIO fra 1.januar. Anne Marit har lang erfaring som instituttleder på Kjemisk institutt, og på fakultetet som både prodekan for forsking, innovasjon og infrastruktur og visedekan for utdanning. Anne Marit skal primært bistå meg og Julie i økonomisaker som ligger i skjæringspunktet mellom instituttleder og administrasjonssjef. Vi er i en dialogfase nå om hvordan vi kan organisere samarbeidet. Områder som Anne Marit vil bistå med støtte til vil være infrastruktur, leiestedsbudsjettering, undervisningsøkonomi (emnebudsjettering, pliktarbeid for PhD-stipendiater, timeinnleiing, ol), arealprosesser og generell lederstøtte for instituttledelsen. Vi kommer tilbake med mer konkret informasjon om videre prosess og arbeid etter hvert som det er mer klarlagt. Jeg er veldig glad for denne støtten fakultetet gir oss på BIO, og jeg er sikker på at dette vil være et svært nyttig og viktig tiltak i tiden framover. Jeg ønsker Anne Marit velkommen til BIO og ser veldig fram til samarbeidet.

Blir det julebord på BIO i år? Svaret var lenge nei, men nå jobber vi for å få det til, på en økonomisk edruelig måte. Her er planen: Vi har fått tilskudd fra Meltzerfondene for å arrangere en faglig samling som primært skal rettes mot å styrke vår innsats mot EU. Da gjør vi det slik at vi samles rundt lunsj og diskutere fag og fagsosiale aspekter fram til arbeidsdagens slutt så går vi rett på lavkost-basert julebord på et egnet sted i vår umiddelbare nærhet. Dette blir stas. Jeg gleder meg! Vi kommer snarest tilbake med mer info.

Nå går jeg i gang med medarbeidersamtaler med våre fast ansatte forskere. Det er viktig, spesielt i den utfordrende situasjonen vi og resten av forsknings-Norge er i. Jeg gleder meg til å snakke med dere alle.

Jeg minner om first til å søke om status som fremragende underviser/Excellent Teaching Practitioner 1 desember. Det hadde vært stas om BIO fikk enda flere fremragende undervisere og flere medlemmer i det pedagogiske akademiet på fakultetet. Vi har jo menge nytenkende.

Det er ennå ikke for seint å melde seg på høstens lærersamling på Voss den 28-29 november. Årets tema er vurdering av studenter. Det er jo veldig viktig og studentene våre er svært opptatt av det! Lenken for påmelding er fremdeles åpen så kast dere på!

Da ønsker jeg dere alle en riktig god helg. Det er meldt fint vær så hold dere utendørs og nyt det.

Ørjan Totland

Instituttleder