Hilsen fra instituttet – 16.12.2022

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei Alle,

Dette blir årets siste BIOnytt og det er på sin plass å ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år. Snart er det ferie og det har vi alle fortjent så til de grader dette året

For det har vært utfordrende. Vi har fått igjennom en stor og nødvending areareduksjonsprosess, vi har stoppet utlysninger av stillinger, vi har snudd på nesten hver krone og lett under alle steiner. Vi har hatt utfordringer med å bemanne undervisning og vi har gjenbrukt og reparert i stedet for å kjøpe nytt.

Og oppi alt dette har vi gjennomført året med forskning, undervisning, formidling og alt det andre vi skal gjøre på en svært god måte. Jeg er imponert over innsatsen dere alle har lagt ned, over pågangsmotet og ikke minst over lagånden. Og jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger vi i ledelsen har fått når vi kunne gjort ting bedre. Det skal være stor takhøyde på BIO.

Neste år blir like utfordrende som dette. Vi må lære oss å leve med denne økonomiske situasjonen for det går ikke over med det første. Vi har brukt mye tid og krefter på å tilpasse oss en ny arbeidshverdag og jeg tror det blir lettere til neste år, selv om den økonomiske situasjonen blir like utfordrende.

Det vi alle vet er at UiB, fakultetet og alle rundt oss trenger BIO og den kunnskapsbyggingen vi gjør gjennom vår forsking utdanning og formidling. Våre fagområder er uten tvil helt avgjørende for en god samfunnsutvikling. Mange av løsningene på klimakrisen, naturkrisen, globale samfunnsutfordringer, og verdiskapning ligger helt åpenbart i økt kunnskap innen våre fagområder. Vi blir aldri irrelevante eller overflødige.

Jeg vil takke dere alle for en formidabel innsats i året som har gått.

God Jul og Godt Nytt År.

Ørjan