Hilsen fra instituttet – 6.1.2022

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei Alle,

Velkommen tilbake etter en velfortjent juleferie. Jeg håper dere alle har fått hvilt ut og ladet alle batteriene, slik at vi er klare for å ta fatt på et nytt semester med nye muligheter og utfordringer. En ting er i hvert fall sikkert; våre fagområder, vår forskning og formidling, vår undervisning, våre studenter og all vår aktivitet er minst like viktig i 2023 som det har vært tidligere.

Vi må dessverre starte året med triste meddelelser. To bautaer innen biologien har gått bort.

I romjulen gikk vår Professor II Rune Waagbø plutselig bort etter kort tids sykdom. Det er ufattelig trist og et stort tap for HI og BIO. Rune gjorde en fantastisk jobb innen undervisning og veiledning på BIO i en årrekke. Rune var også en høyt internasjonalt anerkjent forsker innen fiskeernæring og hadde en sentral rolle i utviklingen av dette fagfeltet. Takk Rune for innsatsen. Du vil bli sterkt savnet. Mine tanker går til Rune sin familie. Kondolanseprotokoll er lagt ut i kantinen på HI.

Per Arild Aarrestad gikk bort 2 januar. Per Arild var en av mine glimrende undervisere i botanikk og hadde en stor betydning for min egen faglige utvikling. Per Arild var svært betydningsfull i å få etablert forsking på kystlynghei på BIO og på Lygra og han bidro sterkt til å få etablert NINA her i Bergen, på Marineholmen. Takk Per Arild for din innsats innen botanikk. Du vil bli sterkt savnet. Mine tanker går til Per Arild sin familie.

Jeg ønsker dere alle en god helg.

Hilsen Ørjan