Hilsen fra instituttet – 13.01.2022

Kjære kolleger,

Jeg hadde håpet at jeg denne uken kunne gi en oppsummering og status på regnskapsåret 2022, og ikke minst fortelle hvordan vi gjorde det. Fredag 06. januar ble regnskapsåret 2022 stengt, men det vil ta ennå litt tid før vi kan si hvordan resultatet for året ble. Økonomiavdelingen holder på å ta jobbe med regnskapet, og de forventer at det vil være rapporteringsklart 18. januar. Jeg skal holde dere oppdaterte på hvordan det gikk.

Uansett hvordan det gikk i 2022, foran oss har vi vårens vakreste eventyr: NFR-søknadsfristene. Vi startet arbeidet med dette allerede i fjor, da vi orienterte om frister for å melde sin interesse, og milepælene for tiden frem til fristene. Den første søknadsfristen treffer oss allerede onsdag 08. februar. Det er også søknadsfrister 15. februar og 15. mars. I tiden frem mot søknadene, vil prosjektøkonomene utarbeide budsjett i henhold til BIOs retningslinjer for budsjettering. Retningslinjene ble oppdaterte i november i fjor: https://ekstern.filer.uib.no/bio/Informasjon/2022/BIO_BUDGETING_GUIDELINES_updated_25.11.22.pdf

Til slutt blir budsjettene gjennomgått med og godkjent av meg før innsendelse av søknaden.

Og hvorfor er dette relevant for deg hvis du ikke søker NFR i år? Da vet du at både prosjektøkonomene våre og jeg blir ganske opptatt inn mot fristene, og at det kanskje ikke er like lett å være fleksible og tilgjengelig på kort varsel. Vi bruker mye tid på dette fordi det er viktig for oss å få gode søknader med riktige budsjett og satser. Jeg tror vi alle merker hvor viktig eksterne midler er for oss, og i årene fremover blir det bare viktigere. Disse søknadene vil potensielt være vår forskning, faglige utvikling og inntekter i årene som kommer, og arbeidet som legges ned nå før søknadsfristen er verdifullt for oss. Jeg ønsker alle søkere masse lykke til med søknadsprosessen og takker for tålmodigheten fra alle dere andre for det som blir en hektisk, men gøy periode.

Beste hilsen Julie

Julie Stavnes