Hilsen fra instituttet 10.02.2023

Hei alle,

Undervisningen i vårsemesteret er i full gang. Det har vært en stor utfordring å få alle brikkene på plass for våren og på et vis har vi klart det. Alle er nok ikke like fornøyde med løsningene, men jeg håper vi kommer fornøyde ut når semesteret er slutt. Jeg er utrolig takknemlig for alle som stiller opp uansett om det er mye eller lite for emnene våre. Undervisning og utdanning ved BIO er noe jeg og mange jobber med hver dag hele året. Vi har så vidt begynt å se på hvilke utfordringer vi har for høstsemesteret. Som et ledd i arbeidet har vi bestemt å innføre emnebudsjett. Noen av dere var med på piloten vi hadde ute i høst, her fikk vi gode tilbakemeldinger og har gjort noen små justeringer på det vi ber om i skjemaet for emnebudsjett. Nå kommer skjemaet ut til ALLE emneansvarlige. Målet er å få bedre oversikt over alle emnene våre – både når det gjelder bemanning, bruk av pliktarbeid, tid som brukes til aktiviteter som lab/felt/tokt, underviseres og studenters tidsbruk, og ikke minst økonomien i emnene. Skjemaet sendes ut i uke 7 og det vil bli flere muligheter for å få forklaring og stille spørsmål dersom man har det. Sammen med skjemaet for emnebudsjett vil jeg minne om beregning av arbeidsbelastning som vi hadde som tema i høst. Beregningene som er gjort viser at mange emner kom helt fint ut og noen beregninger viser at timeplanen er litt for full. Husk at det ikke alltid blir bedre av å gjøre mer! Når vi har mottatt emnebudsjett fra alle våre emner vil vi gå igjennom alt sammen og dersom det er nødvendig gjøre justeringer sammen med den som er emneansvarlig før budsjettet for emnet blir godkjent. Målet er da at neste år melder man endringer dersom det er noen.

Studiebarometeret offentliggjøres torsdag 16. februar. Da får vi vite hva studentene synes om utdanningen og studieprogrammene vi tilbyr! Om du vil følge med på strømmingen fra NOKUT så starter den klokka 08.00. Påmelding skjer via NOKUT sine nettsider.

Jeg ønsker dere alle en god helg!

Anne

Anne Elisabeth Bjune