Hilsen fra instituttet – 28.04.2023

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Søkertallene til høyere utdanning er klare, og jeg er veldig fornøyd med søkningen til våre studieprogram. Det er stort sett små endringer i forhold til i fjor.

Profesjonsstudiet i fiskehelse har 25 plasser (vi har mistet tre siden sist) og har 74 1.prioritetssøkere. Det er en nedgang på 14 % siden i fjor, men framdeles veldig bra søkning i forhold til antallet studieplasser. Siv.ing. i Havbruk har 55 søkere til 20 plasser, en nedgang på 3 % siden i fjor men framdeles veldig bra.

Bachelor i biologi har 99 plasser og fikk 123 1.prioritetssøkere. En oppgang på 3%, men her kan det bli litt utfordrende å fylle alle plassene.

Bachelor i molekylærbiologi har 40 plasser (vi hadde 55 plasser i fjor) og fikk 68 søkere, ned 3% siden i fjor. Her bør vi greie å fylle alle studieplassene, spesielt med tanke på at vi har mistet 15 plasser.

Master i biologi har 53 plasser (vi hadde 61 plasser i fjor) og fikk 175 1.prioritetsssøkere, en nedgang på 3 % siden i fjor.

Master i molekylærbiologi har 20 plasser (vi hadde 25 plasser i fjor), fikk 57 1.prioritetssøkere, en oppgang på 19 % siden i fjor.  Veldig bra!

Samlet sett bør disse søkertallene tilsi at vi greier å fylle alle våre studieplasser, kanskje med unntak av bachelor i biologi. Det er veldig bra og gledelig. Årsaken til at vi har mistet studieplasser er at vi fikk tildelt ekstra studieplasser i forbindelse med korona, som nå er trukket tilbake. Dette har selvsagt negative økonomiske konsekvenser, så da er det desto viktigere at vi greier å fylle opp de plassene vi har og at våre dyktige studenter gjennomfører.

BIO har en fantastisk gjeng med dyktige teknikere i ingeniørstillinger. Det gjør en strålende jobb og er helt avgjørende for forsknings- og undervisningsaktiviteten på BIO. Deres kompetanse spenner over et imponerende bredt fagområde, og vi skal nå gå i gang med å kartlegge denne kompetansen, slik at vi har bedre informasjon om kapasitet og kompetanse til å vurdere om teknikere kan arbeide og bidra på tvers av faggrupper

Mer info om dette kommer på allmøtet torsdag 4 mai kl 0900. På det møtet vil vi også snakke om økonomi, prosessen med emnebudsjettering og andre saker vi jobber med.

Med disse bevingede, men beskjedne, ordene ønsker jeg dere alle en riktig god helg.