Hilsen fra instituttet – 12.05.2023

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Aller først vil jeg takke Hilde Armo som medlem i ledergruppen på BIO, som representant for teknikerne. I forbindelse med at Hilde nå blir studiekonsulent går hun ut av ledergruppen. Tusen takk Hilde for innsatsen i ledergruppen. Du har vært en viktig stemme inn der, på vegne av hele BIO og ikke minst teknikerne. Jeg og de andre har hatt stor nytte av dine innspill. Og så vil jeg takke Birte Töpper som nytt medlem av ledergruppen og representant for teknikerne. Tusen takk for at du vil bidra Birte, og jeg gleder meg til å få deg med.

Takk til alle som møtte opp på allmøtet tidligere i uken. Jeg synes alltid det er givende å treffe dere og lytte til innspill. Neste gang opp mot sommerferien håper jeg vi kan få presentert langtidsbudsjettet og på enda bedre frammøte. Info om tid og sted kommer.

I fjor hadde vi tidenes laveste antall disputaser, med bare 13 stykker. Vi var ikke alene om det; hele fakultetet hadde en kraftig nedgang og noe kan sikkert tilskrives corona. Utdanning på PhD-nivå er noe av det viktigste vi holder på med, så det er viktig at vi bidrar mer her.  Da er det veldig gledelig at vi allerede før sommeren ser ut til å tangere fjorårets antall disputaser og at vi dermed kan forvente at vi når ca 20-25 disputaser innen året er omme.

Vi har mange PhD kandidater og post docer på BIO og det er en særdeles viktig gruppe. For å styrke det faglig-sosiale miljøet blant disse skal forskerutdanningsutvalget utarbeide et opplegg som skal bidra til at denne gruppen blir tettere sammenvevd, på tvers av faggrupper. I tillegg er det viktig at faggruppene er aktive i forhold til å skape gode faglig-sosiale hjem for stipendiater og post docer.

Neste uke blir sikkert litt laber reint jobbmessig med mye fridager, ikke minst 17. mai. Jeg benytter anledningen til å ønske dere alle en god 17. mai, og sier allerede nå Gratulerer med dagen.

God helg!