Hilsen fra instituttet 26.05.2023

Nå er sommeren her (snart?)!

I vår faggruppe betyr dette feltarbeid for mange. Enten det er å overvåke fuglekasser med blåmeisunger som klekkes i disse dager (og som foreløpig ser ut til å få et mye bedre år i år enn fjoråret, da de aller fleste meiseungene sultet i hjel), samle furupollen for å lage modeller som i neste omgang skal brukes til å estimere til UV-stråling opplevd av fortidens furutrær, måle og sammenligne karbonlagringen i forskjellige økosystemer, eller undersøke om fjellplantene har krøpet enda litt lenger opp fjellsidene som respons på et varmere klima. I tillegg til verdien disse dataene har i seg selv, så vil jeg for egen del påstå at feltarbeid også bidrar med variasjon og inspirasjon i arbeidet som forsker og underviser. Definitivt et greit avbrekk fra all tiden foran dataskjermen resten av året.

Det blir nok allikevel litt tid foran skjermene på en god del av oss, både studenter og professorer, siden dette også er tiden for innspurten på mastergraden for mange. Lykke til med innspurten til både kandidater og veiledere! Når det gjelder fullførte grader så har det i vår (utvidede) gruppe blitt gjennomført 4 vellykkede disputaser og, om du leser dette på fredag, så står kanskje Camila nå og venter på om komiteen godkjenner hennes PhD som den femte. Lykke til, Camila! Og gratulerer til Ragnhild, Jarrod, Anja og Marius Ole (de to siste er strengt tatt på bioCEED, men siden de sitter med oss så ser vi litt stort på det). Til slutt, et stort ‘vel blåst’ til Pete Manning, som bare akkurat rakk å sette seg ned på kontorstolen som nyansatt (ok, det har visst gått et år allerede…) før han sendte inn en søknad til ERC. Fingre er krysset.

Med gullet vel heme og lysere netter (og kanskje også sommer i anmarsj?) så finnes det vel knapt bedre steder i verden enn Bergen. Nyt! Høsten kommer før du aner…

John Arvid Grytnes

Faggruppeleder