Hilsen fra instituttet – 9.6.2023

Ja da er det jo bare siste innspurten som gjenstår før en fortjent ferie står for døren for oss alle. Med rekord mange mastereksamener og mange studenter på de ulike emnene så er det enda noen travle uker for de fleste.

I faggruppen Miljø og havbruksbiologi har vi akkurat feiret Nina Ellingsen avslutning etter imponerende 43 år ved UiB, hvor utallige vevsbiter er blitt snittet, farget og satt i nøye system til glede for alle havbruks og fiskehelse studenter som har lært og skal lære om fiskens oppbygning og histologi. Vi har også feiret Patrik Tang’s doktorgrad med behørig «hengning» i lunsj arealet, som innebærer at den nye doktoren henger opp et bilde av seg selv, slik at vi har oversikt over våre viktige bidragsytere oppgjennom årene. I den forbindelse nyttet vi anledningen til en felles «hengning» også av doktorene Yasaman Pakdaman og Enrique Martinez som disputerte digitalt under Covid.

Nå er vi i gang med mastereksamen for 15 siv.ing. studenter i havbruk, 6 masterstudenter i havbruksbiologi, 2 i utviklingsbiologi og 3 i miljøtoksikologi, til sammen 29 studenter som skal forsvare sin oppgave de neste dagene, så vi har en utrolig hektisk innspurt i år. En av det mest givende delene av jobben er å være med på den utrolige transformasjon skjer med studentene gjennom masterstudiet. Hvor usikre studenter famler i begynnelsen for å finne en oppgave og er usikre om de klarer gjøre egen forskning,  –  til det har gjennomført forsøk, analyser og behandling av data, laget figurer, lest litteratur og sett sine resultater i en større sammenheng og tilslutt skrevet en oppgave. Denne mulighet til å forske å finne nye viktige resultater er noe studentene vokser veldig på og det er svært givende for oss veiledere å være med på denne prosessen og utvikle studentene til mere selvstendige personer og gode arbeidstakere.

Lykke til med eksamen til alle masterstudenter og lykke til med eksamensgjennomføring for alle de ansatte

Vidar

Jon Vidar Helvik