Hilsen fra instituttet – 16.08.2023

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Nå er det full fart framover på alle kanter, spesielt med mastereksamner og disputaser. Det er fantastisk å se hvor mye som skjer, og alle er med og bidrar. Selvsagt master- og PhD-studentene selv, men også veiledere, fagmiljø, teknikere, administrasjonen, og helt sikkert også venner og familie, på sitt vis. Tusen takk for innsatsen til alle og gratulerer til studentene som endelig, etter mange års studier, kan levere det endelige beviset på at de er høykompetente biologer eller molekylærbiologer.

Som tidligere annonsert er det instituttrådsmøte onsdag i neste uke, og vi følger opp med allmøte på torsdag, der vi vil presentere budsjett for 2024 og ikke minst langtidsbudsjett for de kommende fem årene. Jeg kan allerede nå annonsere at vi framdeles har økonomiske utfordringer, men jeg synes vi alle gjør en veldig god jobb med å snu den negative trenden på økonomien og det er tegn som kan tyde på at vi ser en positiv utvikling også på lengre sikt. Dere ser at jeg er vag her. Årsaken til det er selvsagt de mange ukjente faktorene framover, ikke minst på det nasjonale plan.

Sommerferien nærmer seg for mange av oss, og dette blir siste BIOnytt dette semesteret. Jeg benytter anledningen til å takke dere alle for fantastisk innsats dette semesteret og ønske dere alle en riktig god og velfortjent sommerferie. Jeg ser fram til den jeg også. Som mange av dere vet går jeg av som instituttleder 1 september 2024. Det betyr at etter sommeren har jeg bare ett år igjen av min periode og «jakten» på en ny instituttleder som skal ta BIO til nye høyder bør begynne for alvor. For min egen del må jeg innrømme at det er utfordrende å lede BIO, samtidig som det er et stort privilegium og nesten alltid svært givende. Hovedårsaken til at det er veldig givende, til tross for utfordringene er alle dere gode kolleger og alt det spennende faglige vil arbeider med på BIO. Så her bør mange føle seg fristet! Spørsmålet er: hvem er det som ikke vil ha en slik fantastisk jobb?

God sommer,