Hilsen fra instituttet 11.08.2023

Foto: Eivind Senneset, UiB

Velkommen tilbake fra ferie til de av dere som allerede er på plass og til dem som kommer etter hvert. Jeg håper dere har fått hvilt og slappet av, i hvert fall mentalt, og at dere nå er fullproppet med energi og motivasjon til å ta fatt på et nytt semester. Jeg selv har hatt stor glede av å endelig treffe igjen gode kolleger, både i administrasjonen og ellers.

Neste uke er det studiestart. Det er alltid stas å ønske velkommen til nye studenter som har valgt BIO for sine framtidsdrømmer og selvsagt også ønske velkommen tilbake alle våre eksisterende studenter. Ved semesterstart tenker jeg alltid på det store ansvaret vi har, både for å bygge kunnskap som utvikler hver enkelt student og dens videre karriere, men ikke minst den kollektive kunnskapen innen våre fagfelt som er så viktig for at samfunnet utvikler seg i riktig retning. Som jeg har sagt før: biologi og molekylærbiologi er helt avgjørende for menneskers levevilkår og de vi utdanner nå vil ha en avgjørende betydning for hvordan verden ser ut i framtiden. Det er et stort ansvar.

Arild Folkvord har vært leder for fiskeri- og marinbiologi faggruppen helt siden starten og får nå avløsning. Jeg har alltid opplevd Arild som en veldig god, innsiktsfull og strategisk sterk representant for sitt fagområde. Det har vært veldig viktig; faggruppen rammes spesielt sterkt at stillingsstoppen på BIO. Allikevel oppfatter jeg at fagmiljøet innen fiskeri- og marinbiologi ser framover på en konstruktiv måte og at det er en veldig god stå-på vilje. Dette er mye Arilds fortjeneste. Han har vært dyktig til å holde sin faggruppe kontinuerlig oppdatert. Arild har ikke nølt med å utfordre meg når han har opplevd det nødvendig og jeg har alltid opplevd det som konstruktivt. Du har vært en uvurderlig sparringspartner for en terrestrisk fjelløkolog som i mange marin-relaterte saker har trengt dine tydelige innspill. Tusen takk Arild for en stor innsats som faggruppeleder.

Katja Enberg tar over som faggruppeleder etter Arild. Jeg gleder meg veldig til at hun blir en del av ledergruppen. Slik jeg kjenner henne kommer det til å fungere veldig bra. Katja har erfaring fra fakultetsstyret, noe som vil komme godt med i tiden framover. Tusen takk Katja for at du tar på deg et stort arbeid og ansvar.

Jeg ønsker dere en god helg og gleder meg til neste uke.