Hilsen fra instituttet – 17.11.2023

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Dekanen kommer til oss på mandag i neste uke (VilVite, kl 14). En av sakene hun vil fokusere på er nytt navn for fakultetet. Det er spennende og jeg synes det kan være greit å vurdere et nytt navn som på en enda bedre måte reflekterer fakultetets faglige aktivitet. Saken kommer på høring til instituttet i disse dager.

En annen sak som vil påvirke BIO og hele resten av vår sektor er nytt finansieringssystem. De fleste av dere har sikkert fått med dere at det vil bli enda større vekt på vår utdanningsaktivitet i belønningsdelen av finansieringsmodellen som fordeler midler til universiteter. Det skal nå igangsettes en prosess internt på UiB som skal se på hvilke komponenter som skal tas inn i den videre fordelingen av midler nedover til fakultet og institutt (her står institusjonene fritt til å velge sine egne modeller). I utgangspunktet synes jeg det er dumt at den nye modellen på institusjonsnivå ikke inkluderer incentiver rettet inn mot vår forskningsaktivitet (publiseringspoeng, uttelling fra eksternfinansiering). Per nå er jeg uskikker på hvordan et insentivsystem som bare fokuserer på vår utdanningsaktivitet vil slå ut reint økonomisk for BIO. Hvis vi greier å bedre gjennomføring hos våre studenter (og det bør vi!), kan det ha en positiv effekt. Vi kommer absolutt tilbake til denne saken.

Jeg minner om frist for påmelding til vår HMS-dag og julebord (5 desember) som er den 26 november. Meld dere på og ta del i fellesskapet!

PhD/post doc gruppen arrangerer juleavslutning (party) den 1 desember. Alle er invitert. Se flyer under her for mer info og påmelding. Jeg håper mange finner tid.

Sist men ikke minst håper oppfordrer jeg de som har anledning til å stikke innom postersesjonen som går av stabelen på VilVite tirsdag 28. november.

Jeg ønsker dere alle en god og avslappende helg.