Nyhet fra uib.no. Ny rapport: Spis mer småfisk!

Småfisk på et marked i det vestafrikanske landet Ghana. Foto/ill.: Ragnhild Overå, UiB

I en ny rapport fra FNs organisasjon for ernæring og landbruk slås det fast at småfisk er en undervurdert kilde til ernæring og kan bidra til å løse utfordringer knyttet til matsikkerhet globalt. Konklusjonen er at verden må spise mer næringsrikt – og da er et av svarene småfisk.

Professorene Jeppe Kolding fra Institutt for biovitenskap (BIO) og Ragnhild Overå fra Institutt for geografi har gjennom det mangeårige forskningsprosjektet SmallFishFood lenge forsket på småfisk med partnere fra hele verden. De to har også bidratt til den nye rapporten «Small fish for food security and nutrition» fra FNs organisasjon for ernæring og landbruk (Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO).

Les hele saken på uib.no

Du kan også høre et intervju med Jeppe Kolding om denne saken på NRK HOrdaland:

For å finne intervjuet må du scrolle på tidslinjen nederst.

• Første del av intervjuet: 1:52:52
  • Andre del av intervjuet: 02.0118