Hilsen fra instituttet – 15.12.2023

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei alle,

Tusen takk for godt oppmøte og mange gode konstruktive innspill på allmøtet vi hadde tidligere i uken. Veldig bra. Kort oppsummert vil vi intensivere vårt arbeid med å styrke BIO som det faglig-sosiale hjemmet for PhD og post docer og vi vil igangsette en prosess som gjør oss bedre til å identifisere, og styrke våre unge forskertalenter slik at de blir kompetitive for å vinne i konkurransen om eksterne forskningsmidler. Videre vil vi igangsette en prosess i faggruppene og videre på instituttet som skal gi grunnlag for framtidig prioritering av fagområder på BIO. Vi skal også arbeide videre med studentrekruttering og ikke minst tiltak som gjør at studentene som starter på BIO faktisk fullfører graden sin her. Det er viktig både for oss og for studentene. Og så skal vi gjøre det vi kan for at vi kommuniserer og informere enda bedre internt, med hovedtrykk på den vitenskapelige kommunikasjonen både innenfor og mellom fag og forskningsgrupper.

Thorolf Magnesen har gått over i pensjonistenes rekker. En av hans viktige og store arbeidsoppgaver var å fungere som stasjonssjef på marinbiologisk stasjon på Espegrend. Tusen takk til Thorolf for en stor innsats. Henrik Glenner vil ta over som leder for det faglige utvalget på MBS og faggruppeledere på fiskeri- og marinbiologi og mikrobiologi vil også være medlemmer av utvalget, i tillegg til andre. På denne måten får vi sikret en videreføring og utvikling av den faglige ledelsen på MBS. Frank Midtøy vil på et lederansvar for selve driften og også koordinering av arbeidet som foregår på MBS. MBS er en særdeles viktig infrastruktur for BIO (og resten av fakultetet) og vi skal utvikle stasjonen slik at den blir enda mer brukt, både i forskning og undervisning. MBS er også særdeles viktig for vårt internasjonale samarbeid, og har vært sentral i en rekke store eksternfinansierte prosjekter.

Takk for en god julefest forrige uke. Det var fint at såpass mange kom, og jaggu ble det både dikt og dans.

Dette blir siste BIOnytt før juleferien. Jeg håper dere alle får en god og avslappende ferie og at vi er tilbake med friskt mot etter nyttår. Tusen takk for innsatsen i år. Jeg gleder meg til neste år.

God jul og godt nytt år til dere alle.