Hilsen fra instituttet – 9.2.2024

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Den 6. mars er det stor feiring av bioCEED sitt 10-årsjubileum i Universitets aula (se https://www.uib.no/bio/167456/bioceeds-10-årsjubileum-seminar). bioCEEDs suksess som Senter for fremragende utdanning er i stor grad et resultat av innsatsen til alle oss på BIO. Derfor håper jeg mange blir med på jubileumsseminaret der vi oppsummerer 10 år med undervisningsutvikling og utdanningsforskning i biologi. Det blir et solid faglig program, og mulighet for å feire litt også! Her melder du deg på: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=16290450. Jeg gleder meg veldig og håper å se menge av dere der.

Som tidligere annonsert og informert om (se BIOnytt den 12 januar), er det ute en høring om nytt fakultetsnavn, med frist den 20 februar. Jeg håper dere har diskutert dette ute i fagmiljøene på BIO, men jeg har ikke mottatt mange innspill eller sterke synspunkter. Av de tre alternativene er «Fakultetet for naturvitenskap og teknologi» min favoritt. Aller først synes jeg det virker hensiktsmessig og fornuftig å endre navn. Dernest synes jeg det virker fornuftig å inkludere teknologi i navnet, fordi dette dekker godt den økende teknologiaktiviteten innen forskning, innovasjon og undervisning på fakultetet. Videre er jeg mer entusiastisk for «naturvitenskap» enn for «realfag», simpelthen fordi naturvitenskap er enklere å assosiere med våre fagområder på BIO enn realfag. Men dette er min oppfatning. Send meg gjerne en e-post hvis dere har andre synspunkter og argumenter, så vurderer jeg selvsagt dem.

Vi har hatt noen intensive dager med å arbeide fram et forslag til budsjett for 2024, som skal behandles i instituttrådet 15 februar. Og så planlegger vi allmøte mandag 19 februar der vi vil presentere budsjettet. Parallelt med budsjettarbeidet for 2024 vil vi også oppdatere vårt langtidsbudsjett, som jeg håper vi kan presentere og informere rundt så snart som mulig. Det blir spennende.

Da ønsker jeg dere alle en veldig god helg i det fineste været denne byen kan tilby.