Hilsen fra instituttet – 8.3.2024

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

I dag er det 8. mars; Den internasjonale kvinnedagen. Gratulerer med dagen til alle.

Dette er en begivenhetsrik uke. På onsdag hadde bioCEED 10-års jubileumskonferanse/ avslutningsseminar og feiring. Vi vet alle hvor positivt bioCEED har påvirket vår måte å tenke på, snakke og, verdsette og utføre undervisning på her på BIO. Det har hatt en svært stor betydning for hvordan BIO fungerer i dag. For å bli litt personlig; jeg skal snart selv begynne å undervise, og selv om jeg elsker å høre min egen stemme og stå foran et publikum, så er jeg helt overbevist om at jeg ikke skal gjøre det (for mye). Jeg skal undervise på en ganske annen måte enn jeg gjorde før, hovedsakelig gjennom å trekke meg selv tilbake og sette studentene fremst og aktivere dem. Tusen takk til alle som har vært i kjernen til bioCEED gjennom alle årene det har virket: Vigdis, Sehoya, Roy, Oddfrid, Jonathan, Kristin. Dere skal være uendelig stolte over hva dere har fått til gjennom stort engasjement og en veldig dedikasjon til prosjektet. Tusen takk også til alle undervisere og studenter på BIO som har bidratt på sine måter til å gjøre bioCEED og undervisning på BIO så fokusert på studentenes læring.

Vi var i universitetets forhandlingsutvalg tidligere denne uken, der vi presenterte utviklingen i vår økonomi og alle prosessene som leder til god resultater. Vi fikk mye skryt alle sammen på BIO, fra fagforeninger, rektor, universitetsdirektør, og fakultetsledelsen. Det er viktig at fagforeninger og universitetsledelsen ser at det går riktige veien og at de anerkjenner den gode jobben vi alle gjør på BIO. Gratulerer til dere alle og takk for fantastisk innsats på undervisnings og forskningsfronten.

Det er en ganske intensiv periode for tiden med søknadsfrister i forskningsrådet. Tusen takk til alle dere som har utfordret dere selv og kastet dere over søknadsskriving. Jeg gleder meg til jeg også kan ta del i denne kollektive prosessen med å gjøre BIO enda bedre. Tusen takk også til alle dere som har bistått og dirigert søkerne med budsjettering. Jeg vil spesielt trekke fram Sjoukje og Julie her på BIO og prosjektøkonomene på fakultetet; Heidi, Henrik, Jørgen, Kristina, Siri, Øystein. Dere gjør alle en uvurderlig viktig jobb for at forskningen på BIO er på et høyt nivå og også at BIOs kostnader blir dekket inn på en god møte. Som vi alle vet er dette avgjørende for vår økonomi. Så krysser vi alt vi har og håper på gode resultater.

Som dere vet er det i gang prosesser i faggruppene omkring framtidig bemanning av vår framtidige undervisingsportefølje. Dette arbeidet skal følges opp med prosesser der vi ser på hvordan vi kan styrke undervisningssamarbeidet på tvers av faggrupper. Vi er også i ferd med å etablere en arbeidsgruppe som skal gi innspill på strategisk plan og handlingsplan for å styrke dem og som om det ikke er nok etablerer vi også en arbeidsgruppe som skal gi innspill på hvordan vi bedre kan informere og kommuniserer på BIO. Det er altså mye som skjer for å følge opp innspillene vi fikk fra medarbeiderundersøkelsen og HMS-allmøtet. Tusen takk til alle dere bidrar i disse prosessene.

Resultatene av EVALBIOVIT er publisert i dag. Jeg har bare fått tid til å skumlese, men mitt inntrykk er at dette ble veldig bra. Evalueringsgruppene får stort sett veldig gode karakterer (4 (very good) og 5 (excellent) på en skala fra 1-5. Spesielt gjør vi det bra på forskningskvalitet og påvirkning (hovedsakelig 4 og 5), mens vi gjør det litt mindre bra (hovedsakelig 3 og 4) på samfunnsrelevans. På forskningsorgansiering scorer vi også veldig bra (3-5). Jeg er lettet og ikke så lite fornøyd, og jeg vil gratulere oss alle med veldig gode resultater. Vi skal selvsagt studere tilbakemeldingene nøye og vurdere tiltak der vi har forbedringspotensial. Alle evalueringsrapportene er sendt til faggruppeledere og ledere for de forskjellige enhetene.

Se også annetsteds her i BIOnytt om informasjonsmøte som NFR holder i sakens anledning.

Da ønsker jeg alle en riktig god helg i finværet. Kom dere ut og se naturen spire.