Hilsen fra instituttet – 15.01.2024

Hei,

Det våres ute, fuglene synger og krokusen titter frem! Jeg håper alle som har undervisning dette semesteret er godt i gang og alt fungerer etter planen. De som har undervisning til høsten, har denne uka sendt inn nye versjoner av emnebudsjettene sine for det kommende semesteret. Dere som underviser på våremner vil få mulighet til å gjøre det samme til høsten! Informasjonen vi fikk fra emnebudsjettene sist har vært veldig nyttig i arbeidet med emneporteføljen på instituttet, så tusen takk alle sammen! Vi kan alltids bli bedre så nå jobber vi for å få enda bedre kunnskap om emnene og bruk av tid og penger.

Sammen med emnebudsjettene har vi satt i gang et arbeid i de enkelte faggruppene der det settes fokus på emner på 200- og 300-nivå som gruppene er ansvarlige for. Studentene våre ønsker seg flere emne å velge i til sine studieløp og vi blir generelt færre til å undervise i alle gruppene. Det er viktig i denne gjennomgangen å tenke på hva gruppen kan gjøre for å fortsatt være attraktive for studentene, bruke ressursene på en god måte, jobbe smartere og frigjøre noe tid for undervisere samt vurdere samarbeide på tvers av masterprogram og faggrupper. Det som diskuteres er om det vi tilbyr er relevant og oppdatert i forhold til tematikk, er det grep vi kan gjøre slik at flere studenter kan ta våre emner, er det muligheter for samarbeid på tvers av studieretninger og program – og ikke minst, har vi folk til å undervise emnene i fremtiden? Mye bra arbeid er gjort nå og enda mer kan gjøres. Jeg håper alle engasjerer seg i denne diskusjonen! Tilbakemeldingene vi får fra studentene gjennom Studiebarometeret (https://www.studiebarometeret.no/) er at vi gjør mye bra, de trives, men fortsatt er det ting vi kan gjøre for å øke gjennomføringen og vise hvordan vår utdanning er relevant for arbeidslivet.

For å fortsette det gode samarbeidet og den gode kulturen vi har på instituttet for deling har vi fortsatt digitale lærermøter. Omtrent en gang per måned. Om du har gjort noe i forhold til undervisning du vil dele med alle, eller du vet om noen som har gjort små eller store aktiviteter eller endringer du tenker er relevant for flere gi meg en lyd!

Jeg ønsker dere alle en god helg!

Anne