Hilsen fra instituttet – 24.05.2024

Hei alle,

Sommeren står for døren (den har vel rettere sagt kommet godt innenfor allerede), og forberedelser til feltsesongen er godt i gang. Etter at mesteparten av året blir brukt foran skjermen for å analysere data, eller forberede undervisning så er det alltid positivt å komme seg ut i felt. Det gir ikke bare nye data som kan analyseres (jeg har vel strengt tatt nok data å analysere på for resten av min karriere), men det å komme seg ut i felt gir også ofte en ny forståelse eller nye ideer som jeg ikke nødvendigvis hadde kommet på foran skjermen. En aktuell digresjon: Det å få folk ut i naturen ble også trukket frem i en paneldebatt denne uken med UiBs nye æresdoktor og primus motor for FNs Naturpanel (IPBES) Anne Larigauderie, som et av virkemidlene i kampen mot naturkrisen. Hun mener at det å komme seg ut i skogen/fjellet vil gi oss bedre forståelse for verdiene som finnes i vår nærnatur og dermed større vilje til å bevare naturen. Dette kunne også Katja Malmborg, postdok i faggruppen Økologi og evolusjon bekrefte fra egne observasjoner av elever fra Nord-Hordaland. Aktiviteter i, og kunnskap om, nærnaturen gjorde at elevene verdsatte naturen høyere. I tillegg er det velkjent at det å komme seg ut i naturen har mange positive helseeffekter, så jeg regner med å komme kjernesunn ut på andre siden av feltsesongen sammen med masse ekstra data å analysere på for resten av året.

Dette blir den siste lederen fra min side, ettersom jeg forlater BIO og Bergen over sommeren. På dager som i dag er det selvfølgelig vanskelig å forstå at man kan bo på et sted der man ikke kan se Ulriken hver dag, men jeg har vært her så mange år nå at jeg også vet at det ikke er alle dager man kan se Ulriken her heller.  Vil til slutt benytte anledningen til å takke alle på BIO, spesielt alle i faggruppen og EECRG for en fantastisk tid her i Bergen, og ønsker dere alle en (fortsatt) god sommer.

Hilsen John-Arvid