Hilsen fra instituttet – 14.06.2024

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Mandag er det offisiell åpning av takhagen. Alle er invitert. Kom og se hvor fint det er blitt, og ta gjerne med en spiselig eller ellers fin plante hvis du har en til overs. Det er framdeles ledige plasser i bedene.

Onsdag 12. juni var det bachelor og master seremoni i Aulaen. BIO var som vanlig veldig godt representert og Anne hadde den store glede av å representere oss, under finner dere noen glimt fra arrangementet. Dette er virkelig beviset på at vi gjør en viktig jobb på BIO, ved å utdanne til samfunnets behov for kunnskap om biologi og molekylærbiologi, i brei forstand. Selv om vi alltid kan gjøre ting litt bedre, er vi trygge på at de som har fullført en grad på BIO har uvurderlig kompetansen til å ta det neste steget videre med en kompetanse samfunnet har behov for og som er etterspurt.

Oppdaterte søkertall til våre masterprogram er klare. Vi har 190 førsteprioritetssøkere til master i biologi. Det burde være nok til å fylle alle de 55 plassene vi har på dette studieprogrammet. Veldig bra! På master i molekylærbiologi har vi 40 førsteprioritetssøkere til 20 plasser. Også det bør være nok til at vi fyller plassene.

Det skal gjennomføres 59 avsluttende mastereksamner før sommeren. Det er Det er mange og det krever mye koordinering fra studieadministrasjonen sin side, fra veiledere og fra sensorer. En viktig del av kvalitetssikringen er ordningen vi har med intern sensor. Det er framdeles mulighet til å bidra til denne kvalitetssikringen så jeg oppfordrer alle som ennå ikke har meldt seg inn som intern sensor om å gjøre der snarest.

Neste uke er det instituttrådsmøte og den viktigste saken blir langtidsbudsjett og budsjettinnspill til fakultetet. Det hele blir presentert på allmøtet vi skal ha på onsdag neste uke. Møt opp og bli orientert om den økonomiske situasjonen. Vår nye instituttleder; Ståle, har vært med på prosessen, slik at han allerede nå har god innsikt i prosessene.

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg.