Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens for studenter og teamsgruppe for undervisere

Foto/ill: Colourbox

Hei

Som tildligere informert om har utdanningslederene ved NT utviklet en veiledende tabell for bruk av KI ved NT i samarbeid med institutt og fakultet. Tabellen viser hvordan KI kan brukes på ulike måter (A-G) i undervisning og vurdering, samt hvordan bruk av KI bør dokumenteres. Det er underviser/emneansvarlig som avgjør hvilken KI-bruk som er tillatt, og dette må kommuniseres i hvert enkelt emne. Lokale diskusjoner knyttet til ønsket bruk er viktig i de ulike disipliner og program.

Det er viktig at veilederens eksistens gjøres kjent i fagmiljø og blant studenter, og håper dere er behjelpelige med dette.

Utdanningslederne og fakultetet vil arbeide videre om å etablere en felles forståelse for bruk av KI ved NT. Målet er å identifisere felles behov og samtidig definere spesifikke behov knyttet til ulike fagdisipliner og studieprogram. Behovene kan omfatte økt kompetanse og eksempel på god bruk, men også spørsmål knyttet til regelverk og vurderingsformer. Dette arbeidet skal bidra til en helhetlig og faglig forankret tilnærming til KI i utdanningen.

Det vil være vanskelig å begrense bruken av KI, ettersom etterprøving er utfordrende. Derfor blir det desto viktigere å vurdere undervisningsformer som fremmer dybdelæring og kritisk tenkning. Ellers anbefaler jeg å lese mandatet til Malthe-Sørenssen-utvalget (https://malthesorenssenutvalget.no/) – her har utdanningslederene og instituttene en prosess med å innhente innspill. Spesielt disiplinfaglige innspill er viktige.       

Informasjonskanal på Teams

Fakultetet har en gruppe på teams General | Undervisning på NT | Microsoft Teams der alle undervisere og studieadministrasjon bør være medlem.  Her legger vi ut informasjon om relevante seminarer om undervisning, bruk av KI osv. Vi ber instuituttene om å videreformidle lenken til underviserne på instituttet.

Vennlig hilsen 

Monica Jordheim, visedekan for utdanning