Ukens leder

Hei alle,

Etter jul, nyttår og en liten vinter er vi tilbake til normalen, fra gnistrende kaldt vintervær til noen plussgrader og regn. Men hvordan er normalen i undervisningen, og hvordan oppleves den av studenter som har behov for tilpasninger? Spørsmålet om universell utforming er aktuelt og viktig. I mars 2024 ble en ny lov for universiteter og høyskoler som styrker kravene til universell utforming i høyere utdanning vedtatt, og vi som institusjon og undervisere, må følge etter. Nå tenker du kanskje at dette kan bli vanskelig å følge opp i en ellers utfordrende hverdag, men i mange tilfeller handler det bare om å være villig til å jobbe litt annerledes, og å utvikle kursene sine på nye måter.

Universell utforming handler ikke bare om å sette opp en rampe eller gjøre andre fysiske tilpasninger av undervisningsrom. Det handler i like stor grad å bygge kurs som inviterer til deltagelse og senker terskelen for å komme i gang. Kanskje gjør du som underviser mye riktig allerede. Enkle tiltak kan være å gjøre så mye materiale tilgjengelig godt i forkant av hver undervisningsmodul, bruke canvas/mitt-uib til å strukturer ditt eget og studentenes arbeid, sikre gode slides eller bruke mikrofon når du underviser.

I høst startet et prosjekt ved BIO hvor videoer knyttet til større kurs blir tekstet. Videomateriale blir i økende grad etterspurt og brukt av studenter, og slik materiale kan gjøres bedre med hensyn på universell utforming med relativt enkle grep, for eksempel ved god teksting. Prioritet har blitt gitt til relativt store, obligatoriske kurs hvor videomateriale er en viktig del av kursene. Dersom du har videomateriale som kunne dra nytte av teksting, ta gjerne kontakt.

Prosjekter som dette i kombinasjon med større bevissthet når kurs utformes kan utrette mye for relativt lite ekstra arbeid. Og det trengs. Et større universitet i Storbritannia rapporterte at hele 25% av studentmassen hadde behov for tilpasninger, dersom en spurte alle studenter om behov. Tallet er ganske stort, men det kan hende at behovene alltid har vært der, og det er bare nå en får en oversikt. ble debattert i undervisningsledernes møter før jul, og mange utrykket behov for avklaring av hva som ventes av kursledere med hensyn på å spesialtilpasset kursopplegg for studenter.

Slike spørsmål kommer utvilsomt til å dukke opp i undervisningshverdagen på et stort institutt som BIO, og skulle det være behov for avklaringer, ta kontakt med meg og studieadministrasjon. Dersom en student ønsker betydelige tilpassinger, er det riktig og naturlig å be denne om å sende inn en tilretteleggingssøknad. Slik kan alle parter jobbe godt med hvordan dette skal gjennomføres på best mulig måte. Det er også viktig å understreke at tilpasninger skal ikke senke faglige krav, men gi hver enkelt kandidat en rimelig sjanse til å delta i undervisningen.

 

Vennlig hilsen

Øyvind Halskau, Undervisningsleder