Hilsen fra instituttet 17.02.2023

Instituttlederen klipper snoren ved åpningen av Biosfæren!

Det er en gledens dag for BIOs studenter og BIO. Vi åpnet i går den nye lesesalen for alle våre studenter på BIO – «Biosfæren», rett over gangen fra kantinen. Der er det ca 40 plasser som studentene kan boltre seg på. Studentfagutvalgene Biologisk fagutvalg (BFU) og Helix og Linjeforeningen for fiskehelse og havbruk skal sammen stå for driften av lesesalen, en oppgave de har tatt på strak arm.  Jeg håper studentene tar arealet flittig i bruk og at dette er med på å bygge Marineholmen som det faglige hjemmet for alle våre studenter. Tusen takk til alle studenter og til Beate og andre som har vært pådrivere.

Jeg minner om allmøtet på tirsdag neste uke. Der vil vi presentere regnskap for 2022 og budsjett for 2023. Videre vil vi orientere om prosesser inn mot undervisningen og vår emneportefølje. Jeg gleder meg og håper på godt oppmøte.

Tusen takk til alle dere som har gjort en stor innsats og sendt søknad til NFR de siste ukene. BIO er koordinator på 15 søknader og partner på 17. Vår forskningsaktivitet er helt avhengig av eksterne prosjekter og vi krysser fingre og tær for at alle disse søknadene går gjennom det trange nåløyet.

Alle emneansvarlige har tidligere i uken fått tilsendt skjema for emnebudsjettering. Det er viktig at dette fylles ut for hvert enkelt emne. Prosessen rundt dette og det reelle utfallet vil bli et viktig verktøy for å få en økt bevisstgjøring rundt ressursbruk innen undervisning og også få bedre kostnadskontroll. Jeg håper alle emneansvarlige og andre som er involvert i undervisningen vår tar en grundig kartlegging av ressursbruken (både tid og penger) og at dette vil bli en god mekanisme for bedre kontroll og planlegging av våre undervisningsaktiviteter.

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg.

Ørjan