Hilsen fra instituttet – 10.03.2023

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Først av alt; gratulerer så mye til Odd-André Karlsen og Peter Manning som begge har fått personlig opprykk til professor. Begge gjør en kjempestor innsats på forskning og undervisning for fellesoppgaver for BIO, så dette er veldig fortjent.

I går var det informasjonsmøte om opptak til master i biologi og molekylærbiologi samt master i bærekraft. Det var veldig god oppslutning; stort auditorium var nesten fylt til randen. Det er veldig viktig at vi får mange kvalifiserte, dyktige og motiverte søkere til våre masterstudier. Tusen takk til BFU, Helix, faggruppeledere og studieadministrasjonen for veldig godt gjennomført arrangement.

I går var det også avslutning for Christel Krossøy, som har vært tekniker på fiskeri og marin, og gjort en veldig god jobb der samt inn mot BIO og fakultetet sitt HMS-arbeid. Christel går nå over i ny stilling i Tekna, like over gaten! Tusen takk for innsatsen på BIO Christel. Jeg vet at du vil bli savnet. Og lykke til i ny spennende jobb.

Vi har satt med en arbeidsgruppe som skal utarbeide en plan for utflyttingen fra lokalene som fiskeimmunologi har i 4. etasje. Dette er siste flytteprosess i fase 1 av vår arealreduksjon. Tusen takk til alle dem som stiller opp på denne viktige, men også utfordrende oppgaven.

Vi har også satt med en arbeidsgruppe, ledet av Fabian Rentzsch, som skal se på mulige synergier mellom emner på MOL og BIO, i tråd med vår strategiske plan. Det er viktig at vi ikke har unødvendige hindre for at studenter på de to studieprogrammene kan ta emner på tvers. Det er også viktig at vi ikke har for stor grad av dobbeltkjøring på undervisning, noe som er unødvendig ressursbruk.

I dag er siste frist for å levere inn emnebudsjett. Tusen takk til alle som har levert. Veldig bra. Og tusen takk til de av dere som leverer ila dagen i dag. Dette blir et viktig redskap for å få kontroll på ressursbruk i form av tid og penger inn mot vår undervisningsaktivitet.

Jeg ønsker dere alle en fin helg i siste rest av vinter.