Hilsen fra instituttet – 03.11.2023

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei dere,

Tusen takk til alle dere som har svart på medarbeiderundersøkelsen (frist var tidligere i uken). Vi har fått inn over 100 svar, og dette danner et veldig godt grunnlag for arbeidet videre med å styrke det faglig-sosiale arbeidsmiljøet på BIO.

Jeg er veldig glad for at gruppen som jobber med å styrke det faglig/sosiale nettverket for PhD og post docs på BIO på nytt arrangerer fest; denne gangen den 1 desember. Det var veldig bra og god stemning sist, så jeg håper enda flere vil være med denne gangen.

Det ser ut til at vi ender opp på 20 disputaser i 2023. Dette er jo en markant oppgang fra bunn-noteringen i fjor da vi hadde 13 disputaser og det er flott. Men basert på antallet PhD studenter vi er på BIO (i overkant av 100), bør vi ha som mål at minst 25 disputerer per år, så vi har enda et stykke vei å gå.

Så vidt jeg er informert om vil instituttlederstillingen på BIO bli lyst ut innen ganske kort tid, med søknadsfrist ut i januar. Selv om BIO har sine økonomiske utfordringer kan jeg tilstå at stillingen er svært givende fordi det er så mange flotte og faglig gode kolleger her og fordi vi driver med noe som er særdeles viktig. Og selv og det utfordringer knyttet til å være instituttleder på BIO har jeg ingen betenkeligheter med å si at det er verdens beste jobb. Så her gjelder det å oppfordre seg selv, eller andre, til å søke.

Jeg ønsker dere alle en god helg.