Hilsen fra instituttet – 10.11.2023

Foto: UiB/privat

Denne uka er jeg og flere andre i gruppa på møter i Tyrkia og Tromsø. Slike møter, seminarer og konferanser med tilhørende lange reiser kan være viktig og nødvendig, men tar mye tid og koster mye penger. Det er et tankekors at vi i økonomiske trange tider bruker mye penger på reise og hotell. Vil derfor slå et slag for bruk av egne og lokale fasiliteter. For mindre møter er Marinbiologisk stasjon på Espegrend et utmerket alternativ (det er 20 enkeltrom på internatet), litt mer jobb for vertskapet (oss), men i sum bedre og billigere enn reise + hotell.  Oppfordringen er derfor at i den grad vi kan holde møtene hjemme og i egne lokaler så bør vi gjøre det. Det vil være vinn-vinn for økonomien både prosjektene og BIO, og for UiBs klimaregnskap.

Forrige uke ble instituttlederstillingen etter Ørjan lyst ut. Hvem som få jobben vil være ekstremt viktig for BIO sin framtid. Det er fakultetet, ikke BIO, som ansetter og det kan hende de foretrekker en som er glad i «utfordringer» og skal drive omstilling på fakultetets premisser, ikke en som vil slåss for BIO på BIOs premisser. Skulle jeg gi et råd til vedkommende som tilbys stillingen så måtte det være at hen ber om gjeldssanering før ansettelse for å kunne starte med blanke ark og lede BIO inn i framtiden.

Snart kommer budsjettet for 2024. Det blir spennende, men jeg er usikker på om det er noe å glede seg til – vi får se. Vi har en ny autoklav på topp på utstyrslisten, hvis ikke den finansieres vil det bli problemer for alle som er avhengig av sterilt utstyr på HIB. Vi venter også på resultatet av bioevalueringen (EVALBIOVIT). Også det blir spennende. Er ganske sikker på at vi har gjort det bra, men lurer veldig på hva evalueringen skal brukes til og hvilke (økonomiske) konsekvenser den får for oss.  Er det Matteus-prinsippet om at de som har og er flinke skal få mer, eller et mer sosialdemokratisk prinsipp om å tilgodese de svake for at de skal bli bedre?

Gunnar

Gunnar Bratbak