Hilsen fra instituttet – 19.04.2024

Foto: UiB/privat

Det skjer mye i disse dager. Vet ikke helt om det er riktig å gratulere Ståle med ny jobb, men vil heller takke for at han tar på seg den vanskelige oppgaven og det store ansvaret det er å lede instituttet de neste årene. Ståle kan ikke å løse BIO sine problemer alene, de må vi løse sammen, og med hjelp fra fakultetet. Alle er klar over tingenes tilstand og handlingsrommet er ikke stort, men sola og skuta har snudd og vi er på rette vei, men fremdeles i vårknipa. Vi får hjelpe Ståle med å prioritere hardt og riktig så vi unngår at kua dør mens gresset gror. Flere av forskningsgruppene som jobber med marin (mikro)biologi og økologi er nå truet av pensjoneringer og vi nærmer oss kritisk masse for å kunne opprettholde undervisning og forskning. Skjer det kan vi komme inn i en negativ spiral det blir vanskelig å komme ut av. Håper fakultetet kan være enig i at BIO sin marine fagprofil skal være mer enn laks og at de nødvendige innsparingene må sees i et litt lengre perspektiv slik at vi ungår de mest negative konsekvensene av full stillingsstopp.

Så får vi gratulere NMBU med å ha signert John Arvid for å si det på fotballspråket – du sa de hadde bedre fotballag der borte. Et tap for BIO, men fagmiljøet er solid så det går nok bra og dette kan vel også gi grunnlag for fremtidig nasjonalt samarbeid mellom BIO og NMBU.

Faglig skjer det også mye spennende. Søknad om KI-senter og Digital Laks er høyt oppe på universitetets agenda. Får vi dette vil det påvirke både forskning og undervisning på BIO og en Digital Laks kan bli en viktig motor for mye ny aktivitet også innen molekylærbiologi, fysiologi og økologi. Et større forskningsprogram om Framtidens Polhav er også i emning. Det har kanskje ikke samme politiske oppmerksomhet som KI senteret, men for flere forskningsgrupper på BIO kan deltagelse i dette bli vel så viktig i årene framover.

Navnet skjemmer ingen, og det betyr vel ikke så mye for oss om fakultet får nytt navn i disse dager. Er litt mer usikker på om det også gjelder navn på studieretningene. Er det nok med en Studieretning i Biologi, eller skal vi markere at biologi er et mangfoldig fagfelt og beholde navn som Mikrobiologi, Miljøtoksikologi, Havbruksbiologi osv? Lurer på hva studentene våre mener om dette, de er jo de som skal bære merkelappen.

Gunnar