HMS-oppdatering: Risikovurderinger og kjemikaliesøl

BIO sin HMS-håndbok blir stadig oppdatert med ny informasjon. HMS-håndbok for Institutt for biovitenskap | Institutt for biovitenskap (BIO) | UiB

En beskrivelse for håndtering av kjemikaliesøl har nylig lagt blitt lagt til som et tiltak etter et innmeldt avvik på BIO.

I HMS rapporten for 2023 måtte BIO svare nei på spørsmålet om vi har ajourførte risikovurderinger. På bakgrunn av dette er det nå satt ned flere arbeidsgrupper som jobber med å oppdatere risikovurderingene som sist ble utført i 2016/2017. Vi er pliktig til å ajourføre risikovurderingene årlig, og alle risikovurderinger skal dokumenteres skriftlig ihht internkontrollforskriften. Mer informasjon om risikovurderinger er tilgjengelig på HMS-portalen.

I første omgang har vi søkelys på følgende områder:

• Feltarbeid
  • Toktarbeid
  • Arbeid og håndtering av flytende nitrogen
  • Arbeid med tørris
  • Risikovurdering av bruk av kjemikalier
  • Arbeid med GMO og biologiske faktorer
  • Brann

Risikovurderingene blir i først omgang lagt ut på tekniker teamet til BIO, men vi ser etter andre muligheter for lagring slik at alle ansatte og studenter kan få tilgang til risikovurderingene.