Hilsen fra instituttet – 29.03.2024

Instituttleder Ørjan Totland. Foto: Eivind Senneset, UiB

Det var med stor sorg vi på BIO mottok budskapet om at Ingunn Wergeland døde i forrige uke. Ingunn var administrativ leder på SFIen på lakselus-senteret og satt virkelig spor etter seg som en svært dyktig, varm og hjelpsom leder for alle på senteret og en svært god kollega for alle på BIO. Jeg selv hadde stor nytte og glede av å ha henne ved min side i mange viktige økonomiske og strategiske prosesser og hun var en veldig god støttespiller og venn for oss her i administrasjonen. Våre tanker går til familien. Takk Ingunn for den du var, og alt du gav til oss.

Nå er det endelig snart påskeferie. Jeg vil gjerne takke dere alle for strålende innsats på alle fronter. Spesielt i forhold til alt dere legger ned av innsats inn mot eksternfinansiering av vår forsknings- og undervisningsaktivitet. Jeg er imponert! I den sammenhengen vil jeg trekke fram noen få sitater fra EVALBIOVIT-evalueringen av vår forskingsaktivitet gjennom perioden 2011-2021. Ekspertpanelet sier om BIO at «the research is of very good to outstanding quality, internationally visible and highly acknowledged. The extensive research collaborations both in Norway and internationally are exemplary”. Og videre sier rapporten: «The large size, diverse research portifolio, professionalism and strategic approach are key assets for the future, and the administrative unit has what it takes to succeed in meeting its strategic targets for research and goals for societal impact» Gratulerer til oss alle! Dette er veldig gode ord å ta med på veien videre. Vi skal initiere en prosess der vi grundig ser på innspillene og anbefalingene vi har fått og vurderer tiltak.

Da ønsker jeg dere alle en virkelig god påskeferie og jeg gleder meg til vi skal ta fatt på innspurten fram mot sommeren. Håper dere alle får slappet godt av og ladet batteripakken.

Hilsen Ørjan