Biologisk Fagutvalg, fagutvalget for biologi ved UiB

Foto: BFU  Øverst fra venstre: Fredrik Eikevik (styremedlem), Stine Lines (nestleder), Inger Olsnes (økonomiansvarlig), Cecilie Hrönn Pettersdottir Jensen (PR-ansvarlig), Hanna Sannes (leder), og Sunniva Nilssen Aarbø (styremedlem)
Nederst fra venstre: Nina Karoline Srebo (sosial arrangementsansvarlig), Gina Koulibaly Barry (faglig arrangementsansvarlig), Gunvor Einevoll Frimreite (masterrepresentant), og Tonje Olsen (masterrepresentant).

Vi i Biologisk Fagutvalg (BFU) representerer både bachelor- og masterstudenter på biologi ved UiB. Vi fungerer som et bindeledd mellom studentene og Institutt for biovitenskap, og arrangerer flere sosiale og faglige arrangement. Noen av arrangementene vi har arrangert i løpet av semesteret er quiz på Integrerbar, fest på Duggfrisk, vinterbading, lunsjforedrag, og presentasjoner av masterretningene.

Dette semesteret har vi hatt et fokus på å tilby flere lunsjforedrag. Et lunsjforedrag innebærer at studentene kan spise matpakka si mens de lytter til en av UiBs ansatte fortelle om forskningen sin. Dette semesteret har vi fått komme til Universitetsmuseet for å høre Terje Lislevand snakke om Plasthvalen, Jonathan Soulé og Ruben Thormodsæter gav oss en introduksjon til Escape room for learning og virtuelt feltkurs, og Kari Fladmark snakket om bruken av sebrafisk som modellorganisme rundt forskning på Parkinsons.

Vi har også, for første gang, arrangert Vitenstafett i samarbeid med Lei en biolog. Dette fordi vi ser verdien av å kunne formidle vitenskap på en god måte, og for å tilby en arena for å trene på nøyaktig dette. Her fikk 8 studenter muligheten til å holde et foredrag om et selvvalgt tema. I løpet av kvelden var vi innom alt fra spermkonkurranse og hvaler, til hvordan overleve med løver som nærmeste nabo. Arrangementet foregikk på Integrerbar, og vi opplevde det som en stor suksess.

Torsdag 4. mai klokka 17:00 arrangerer vi Generalforsamling på Kvarteret. Her skal styret for høsten 2023 velges og vi håper at akkurat DU møter opp – både du som kunne tenke deg å være en del av styret neste semester, men også du som bare vil være der for det sosiale. Vi serverer pizza, og det er mulighet for å kjøpe seg noe å drikke i baren på Kvarteret. Sees der! Lenke til arrangementet på facebook: https://fb.me/e/2Xe5UqJWn.

Lurer du på noe mer så kan du finne oss på instagram (@biologiskfagutvalg), og facebook (https://www.facebook.com/bfuUiB).

Mvh Hanna Sannes

Leder, Biologisk Fagutvalg