Hilsen fra instituttet

Foto: Eivind Senneset

Hei BIO,

Denne gangen vil jeg fremhever våre forskere som er i en tidlig fase av karrieren sin, først og fremst PhD-studenter og postdoktorer. I sine år ved BIO, møter de mange utfordringer og forventninger som ikke bare inkluderer å frembringe og analysere data, men også å publisere artikler, navigere i de vitenskapelige landskapene, og å forberede seg på neste steg i karrieren. I disse utfordringene ligger det også store muligheter til å vokse, innovere og å etablere et grunnlag for varig tilhørighet og innvirkning innen vitenskapen.

De tidlige stadiene av en vitenskapelig karriere handler ikke bare om forskningsprestasjoner, men også om å utvikle generative ferdigheter som strekker seg lengre enn selve fagfeltet. Skriving er for eksempel en avgjørende skapende ferdighet som kan forme hvordan forskningen blir oppfattet og delt. Enten det gjelder å utarbeide et overbevisende søknadsforslag eller skrive et klart og slagkraftig manuskript. På samme måte vil evnen til å undervise, gi faglige presentasjoner, og å veilede andre være viktige ferdigheter å utvikle.

Man trenger heldigvis ikke stå alene med disse oppgavene, og en betydningsfull del av karriereutviklingen er nettverksbygging. Nettverksbygging handler om å bygge relasjoner som kan gi støtte, veiledning og inspirasjon gjennom hele karrieren, samtidig vil forbindelser innenfor og utenfor fagområdet kunne åpne dører til samarbeid, innsikt og muligheter som kanskje ikke er umiddelbart synlige. På BIO har vi i den senere tid sett et flott initiativ som presenterte seg selv på allmøtet forrige fredag, nemlig «Early Career Community – ECC». ECC vil kunne bli en viktig arena for yngre forskere på BIO, både faglig og sosialt, og som institutt er BIO både forpliktet og opptatt av å støtte utviklingen av arbeidet som gjøres for å støtte medarbeidere som er i startfasen av sine karrierer. Aktiviteter som karriereverksteder, skrivehjelp, arrangering av konferanse/workshops, seminarer har så langt vært oppe til diskusjon, og det blir spennende å følge denne utviklingen framover!

I skrivende stund tikket det inn en nyhet som både er gledelig og som passer glimrende inn i temaet: Gabriella Ljungström, post.doc ved BIO, har fått innvilget sin søknad om prosjektstøtte fra NFR til prosjektet «Unlocking the Nutritional and Environmental Potential of Small Pelagic Fish: A Path Towards Sustainable Food Systems» (se detaljer annet sted i ukens Bionytt). Gratulerer så mye!!!!

Til sist vil jeg bare minne om allmøte førstkommende mandag, 23.september, kl 10:15 – 11:15. Dekan Gunn Mangerud som vil gi oss en presentasjon av hvordan det står til ved   Mat. Nat. Fakultet. Vel møtt i Stort Auditorium, 2.etasje, Datablokken, HiB.

God Helg!

Ståle

Prosjektleder Gabriella Ljungstrøm, flankert av prosjektmedarbeidere Dag Aksnes, Katja Enberg og Christian Jørgensen. Andre prosjektpartnere (ikke til stede i dag) er Marian Kjellevold (HI), Emmanuelle Reboul (Aix-Marseille University, Frankrike), Helle Magrete Meltzer (Former research and Department director at Norwegian Institute of Public Health)). Non-academic partners: Pelagia AS, Orkla Foods Norge, Lysverket AS.