Melde inn studieplanendringer eller sak til programstyre?

Studieplanendringer for emner som skal undervises våren 2025?

Det nærmer seg september og programstyremøter for alle studieprogrammene ved Institutt for biovitenskap. Det betyr at det snart er frist for å melde inn studieplanendringer for emner som skal undervises våren 2025:

• september kl. 12.00: frist for å melde inn studieplanendringer for emner som inngår i bachelor- og masterprogrammet i molekylærbiologi.
  • september kl. 12.00: frist for å melde inn studieplanendringer for emner som inngår i bachelor- og masterprogrammet i biologi, det integrerte masterprogrammet i havbruk og det integrerte masterprogrammet i fiskehelse – akvamedisin.

Endringer i emner kan legges inn i Emneplanlegger på Nett (EpN), dersom annet ikke er avtalt med administrativ ansvarlig for emnet. Ta kontakt med administrativ ansvarlig for emnet om noe er uklart.

Vær obs på at store studieplanendringer, som for eksempel oppretting eller nedlegging av emner, også har frist 2. eller 10. september (avhengig av hvilket studieprogram emnet tilhører). Se vedlagt oversikt over hva som er definert som små og store studieplanendringer:

Store_og_smaa_studieplanendringer

Tilpasninger til ny studieforskrift og oppdaterte utfyllende regler

Universitetet i Bergen fikk ny studieforskrift 1. januar 2024 og fakultetet har som følger av det justert sine utfyllende regler. Med bakgrunn i disse endringene ber fakultetet instituttet om å oppdatere emnebeskrivelsene i forhold til følgende punkter:

• Kvalitetssikring av arbeidsbelastning i emner:
    • Kvalitetssikre at arbeidsbelastningen i emne tilsvarer antall studiepoeng. Et studiepoeng utgjør 1/60 av et helt studieår og innebærer ca. 25-30 arbeidstimer for studenter. UNIS har utviklet en nyttig ressurs som kan være til hjelp.
  • Estimat av antall timer:
    • Emnebeskrivelsen skal gi et estimat av antall timer for undervisningsaktivitetene som inngår i emnet (forelesninger/aktiv undervisning/lab/felt/osv.). Dette fylles ut i feltet «Arbeids- og undervisningsformer».
  • Obligatorisk undervisningsaktivitet:
    • Obligatoriske undervisningsaktiviteter må være godkjent for å kunne bli vurdert i et emne. Dersom vurderingsformen i emnet er skriftlig skoleeksamen kan ikke obligatorisk undervisningsaktivitet inngå i karaktergrunnlaget. I et sånn tilfelle må vurderingsformen i emnet endres til for eksempel mappevurdering.
  • Mappevurdering:
    • For emner med mappevurdering må det komme frem om det er mulig å få vurdering i semester uten undervisning eller ikke.
  • Prioritering ved opptak til emner:
    • Dersom et emne har egne rangeringsregler for opptak til emnet må dette komme frem i emnebeskrivelsen.

Se ellers vedlagt emnemal fra fakultetet med kommentar til hvert enkelt felt i emnebeskrivelsen:

Mal_for_emnebeskrivelser

Sak til programstyret?

Alle kan melde inn saker til de ulike programstyrene ved å ta kontakt med sekretærene for de ulike programstyrene. Du finner sakslister, protokoller og kontaktinformasjon til de forskjellige programstyrene her:

Ta kontakt med noen av oss i studieseksjonen om noe er uklart!

Hilsen studieseksjonen