Driftsmelding, LAB-IT: Ny ordning for lokal administratortilgang Windows 10 Lab-PC

Til ansatte og studenter som har tilgang som lokal administrator til UiB-driftet Windows 10 Lab-PC

Hvis du ikke trenger tilgang som lokal administrator til UiB-driftet Windows 10 Lab-PC kan du se bort fra denne meldingen!

Denne høsten jobber vi med IT-sikkerhet for hele universitetet, for å beskytte både UiB PC-er og data. Se artikkel i På Høyden: https://pahoyden.no/it-avdelingen-it-sikkerhet/reduserer-risikoen-for-hackerangrep/130033 .

Dette betyr at vi innfører nye rutiner for lokal administratortilgang på UiB-driftet Windows 10 Lab-PC fra og med 28. oktober i år. (Dette gjelder foreløpig Windows, ikke Linux eller Mac.)
Dessverre har vi over tid sett at universitet og høyskoler kan være attraktive mål for hackerangrep.  Brukerkontoer med administratortilgang er utsatte og utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Universitetet i Bergen. Vi skal likevel sørge for at vi har løsninger slik at ansatte og studenter får installert de programmene de trenger i sitt arbeid.

Den nye ordningen vi innfører fra 28. oktober betyr at:

• Alle ansatte og studenter som trenger lokal administratortilgang på UiB-driftet Windows 10 Lab-PC må søke om det i UiBtilgang. (Trenger du rettigheter for flere maskiner så må du søke for hver maskin. Ta kontakt med ITA hvis det er snakk om mange.)
  • Hvis søknaden godkjennes av din leder, får du tilgang i ett år før du må søke igjen.
  • Gjennom programmet Make Me Admin logger du deg på enkelt og sikkert og får tilgang i 60 minutter av gangen.
  • Søknader behandles fortløpende. Ikke vent med å søke dersom du vet at du kommer til å trenge tilgang.
  • Samtidig med at du søker, gir du oss informasjon om hvilke programmer du trenger å installere, eventuelt hvilke andre oppgaver som krever administratortilgang. Dette gir oss et godt grunnlag for å lage programpakker og på andre måter legge til rette for en enklere bruk av UiB PC-er i framtiden.

Du finner mer informasjon om ordningen, søknadsskjema og veiledninger her: https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=29b0c7092eba447ba316f88c5b9f0c28&from=3c6eadc7-4024-4189-9f8a-f7d6b279e644

Din nærmeste leder får også en epost med informasjon om denne nye ordningen.

Den nye ordningen kan uten videre tas i bruk allerede i dag for de som ønsker.

Ta kontakt med IT-avdelingen via hjelp.uib.no hvis du har spørsmål.

Vennlig hilsen,
IT-avdelingen ved Universitetet i Bergen