Hilsen fra instituttet – 6.05.22

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei Alle,

Jeg håper dere har hatt en god påskeferie i finværet og at batteriene er ladet før innspurten mot sommeren. Det er jo mye som står foran oss de nærmeste månedene; eksamensgjennomføring, flytteprosesser, oppstart av nye prosjektetr og alt det andre viktige vi jobber med.

Og så skal det jo festes og feires. Allerede i morgen er det folkefest her på Marineholmen for å feire 75års jubileet til fakultetet. Jeg håper mange av dere kommer. Og tusen takk til alle dere på BIO som bidrar til at vi er godt representert og får vist fram våre faglige aktiviteter.

Det jobbes intensivt med den økonomiske situasjonen på BIO, på mange fronter. En viktig komponent her er flytteprosessen. Det er jo et litt misvisende begrep for BIO skal jo ikke flytte; vi skal fortette og redusere vårt areal. Kartleggingen av muligheter er godt i gang og vi får mange positive innspill på nødvendigheten av å fortette. Samtidig får vi selvsagt også innspill på utfordringer knyttet til å flytte på labarealer, spesielt rettet mot tekniske utfordringer. Dette vil vi jobbe grundig med framover, og så må vi ta noen endelige avgjørelser så raskt som mulig, slik at vi ikke går i uvisse over lang tid og slik at vi kommer i gang med det faktiske flyttearbeidet.

Som dere vet har vi stillingsstopp på faste stillinger finansiert av grunnbevilgningen. Like før påske gjorde dekanen imidlertid ett unntak. Vi får anledning til å fullføre ansettelsesprosessen på førsteamanuensis-stilling i immunologi. Inntil videre vil fakultetet finansiere denne stillingen, og det er helt klart at det ikke vil gjøres flere unntak før vår økonomi er rettet opp.

Avslutningsvis håper jeg dere legger merke til at BIOnytt er i nytt format. I tillegg vil vi nå publisere BIOnytt hver uke. Tusen takk til Knut Olav, Sjoukje og alle dere andre som bidrar til at BIOnytt blir en enda bedre informasjonskanal.

Og så går vi inn i helgen med en gratulasjon. Professor emeritus John Birks er på 2. plass i Norge i en rangering (https://research.com/scientists-rankings/ecology-and-evolution/no) av de mest siterte forskerne innen økologi og evolusjon, og på 113. plass i verden. Dette er virkelig imponerende. Gratulerer John. Av de 76 forskerne på den norske listen over økologi og evolusjon er 11 fra BIO. I tillegg er det mange fra BIO på andre lister i denne rankingen. Det er ikke verst. Gratulerer til alle.

Ha en god helg dere,

Ørjan