Hilsen fra instituttet – 20. mai 2022

Foto: Eivind Senneset, UiB

Hei Alle,

Jeg håper dere alle hadde en god 17. mai feiring i finværet. Jeg hadde gleden av å gå i toget sammen med resten av UiB og det var fint at vi var en liten gjeng der fra BIO. Vi skulle gjerne vært flere, så neste år mobiliserer vi skikkeligI

I går sendte jeg ut oversikt over de arealene vi ønsker å avhende til EIA. Det gjenstår enda noen avklaringer i forhold til EIA før alt er helt klart, spesielt i forhold til MBS og arealene i A-blokken. Vi skal ha nytt møte med EIA og fakultetet i neste uke. Jeg regner uansett med at vi kan gå i gang med flytting snart. Vi har en ambisjon om å få det meste gjort før sommeren, men vi skal selvsagt ta hensyn til ferieavvikling, eksamensgjennomføring og selvsagt lab drift. Vi kommer snart tilbake med mer info og detaljplanlegging av prosessen videre.

Frank Nilsen har fått nytt EU-prosjekt. Det er veldig gledelig, gratulerer Frank. Nå som NFR ser ut til å måtte stramme inn blir EU enda viktigere som finansieringskilde for vår aktivitet framover. Jeg har jo nevnt tidligere at vi på BIO bør vri mer av vår innsats inn mot EU, og i den forbindelse arrangerer vi informasjonsmøte om EU-finansiering, sammen med FIA, den 30 mai. Jeg håper på godt oppmøte og at vi ser mulighetene her.

En gledelig nyhet: BIO fikk midler fra Meltzer til å arrangere en fagsosial dag. Det trenger vi jo. Fokuset blir på ekstern finansiering, spesielt EU. Vi tar sikte på å arrangere dette tidlig på høsten.

Det er fullt trøkk på innlevering av masteroppgaver, med frist 1 juni, og og gjennomføring av mastereksamen for tiden. Som dere vet skal vi ha en internsensor på hver mastereksamen, og jeg ber dere alle stille opp når dere blir spurt av studieadministrasjonen. Og jeg takker dere alle som er involvert for en fremragende innsats med å gjennomføre dette til beste for våre masterstudenter og BIO.

Ha en god helg alle,

Ørjan