Kampen om småfisken

BLÅ ØKONOMI: Småskalafiske gir håp om bedre ernæring til store befolkningsgrupper blant annet på Zanzibar, der dette bildet er tatt. Det viser båten Uchumi Bluu, som betyr blå økonomi på swahili Foto/ill.:
SmallFishFood

I det Norad-støttede prosjektet Samaki arbeider norske forskere sammen med kolleger i Tanzania for å studere hvordan småskalafiske er nøkkelen til bedre ernæring. Samtidig pågår det en kamp om ressursene: Skal småfisken brukes til menneskemat eller fiskefôr?

Samaki er et forsknings- og kapasitetsbyggingsprosjekt ledet av UiT – Norges arktiske universitet med flere partnere fra Norge og Tanzania. Universitetet i Bergen (UiB) er partner i prosjektet gjennom professorene Jeppe Kolding og Ragnhild Overå. Prosjektet finansieres av Norad gjennom Norhed II-programmet med NOK 20 millioner over seks år.

Les hele saken på www.uib.no