Tid og sted: «Zinken Hopp», Litteraturhuset i Bergen , tirsdag 28. mai klokken 19-20:30.
Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Dagens læreplaner legger stor vekt på det å utforske tekster, steder, faglige temaer og ulike typer miljø og materiale, og anerkjenner utforskningens potensial i kunnskapstilegnelse. For å være en dyktig lærer i dagens og fremtiden skole, er det dermed viktig å oppøve gode strategier og ha hensiktsmessige metodiske redskaper for å drive utforskende undervisning.
Dialogisk undervisning er grunnleggende utforskende, og antologien Økokritiske dialoger – innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningene (2023, Universitetsforlaget) viser hvordan rammeverket økokritiske dialoger, som kombinerer en dialogisk tilnærming med perspektiver fra økokritikk, kan være en måte å utforske og videreutvikle det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling på i lærerutdanningene.
Kapitlene i boken eksemplifiserer hvordan man kan arbeide med og ta i bruk økokritiske dialoger innenfor ulike lærerutdanningsfag og i skolen. Målet er å gi lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i skolen faglige eksempler på, og verktøy til å gjennomføre, dialogisk undervisning der samspillet mellom mennesker og natur står sentralt.
Nina Goga og Lykke Guanio-Uluru er begge professorer i litteratur ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning på Høgskolen på Vestlandet.
De underviser på grunnskolelærerutdanningen, og er begge er aktive i forskningsgruppen Nature in Children’s Literature and Culture som er ledet av Lykke Guanio-Uluru.
Velkommen til et spennende foredrag!
Beste hilsen,
Kjetil Vikene, Preses i Selskapet til Vitenskapenes Fremme
Ønsker du å melde deg av nyhetsbrevet, klikk her<https://svf-selskapet.w.uib.no/?na=profile&nk=25-b052b85ef1&nek=91->.